ביום חמישי האחרון הוצג בקונגרס האמריקאי חוק SHIPS (Shipbuilding and Harbor Infrastructure for Prosperity and Security for America Act) על ידי מחוקקים משתי המפלגות. החוק נועד לחזק את מגזר הספנות והמספנות בארה״ב כדי להתמודד עם הדומיננטיות הסינית בתחום.
היוזמה, בראשות הסנאטור מארק קלי והסנאטור טוד יאנג, יחד עם חברי בית הנבחרים ג׳ון גארמנדי וטרנט קלי, מתמקדת בשיקום כוח הצי המסחרי האמריקאי לאחר עשרות שנים של הזנחה. כיום ישנם כ-80 אוניות בלבד תחת דגל אמריקאי בסחר הבינלאומי, לעומת למעלה מ-5,500 אוניות סיניות.
מטרת החוק היא ליצור ״צי מסחרי אסטרטגי״ הכולל 250 אוניות נוספות שיפליגו תחת דגל ארה״ב תוך עשור, לצד השקעה במתקני מספנות והכשרת כוח אדם ימי מיומן. החוק גם כולל כינון תפקיד חדש בבית הלבן - יועץ לביטחון ימי, וקרן ייעודית לשיפור תשתיות ופעילות מסחרית במגזר הימי.
לדברי הסנאטור קלי, ״איבדנו את מעמדנו כמעצמה ימית לסין, והגיע הזמן לשנות זאת״. חבר הקונגרס גארמנדי הוסיף: ״החוק הזה הוא הרפורמה הגדולה ביותר במגזר הימי מאז 1970״.
היוזמה נועדה גם לחזק את הביטחון הכלכלי של ארה״ב ולהבטיח יכולת הובלה של סחורות חיוניות בזמני משבר.
מומחים מזהירים כי למרות חשיבות החוק, הוא מהווה רק צעד ראשוני בשיקום תעשיית הספנות האמריקאית, ודורש השלמה ביוזמות נוספות בתחום הצבאי והביורוקרטי כדי להתמודד מול הדומיננטיות הסינית.