טורקיה מהדקת את חרם הסחורות על ישראל ו״אוטמת חורים״ בחרם שהטילה על היצוא לישראל בחודש אפריל השנה. הממשלה באנקרה מבקשת כעת מהיצואנים הטורקים לוודא כי הסחורה שהם מייצאים לרשות הפלסטינית - ואשר נפרקת בנמלי חיפה ואשדוד - אכן תגיע לרש״פ ולא ליבואנים ישראלים. הסיבה לכך היא פשוטה: מאז החרם יבואנים ישראלים החלו מייבאים את הסחורה מטורקיה לרשות הפלסטינית - עליה אין חרם טורקי - ולאחר מכן ״מייבאים״ אותה לישראל. עדות לכך היא הקפיצה העצומה בהיקף היבוא הטורקי לרש״פ: מאז שהחל החרם הטורקי על ישראל היצוא הטורקי לרש״פ גדל פי שישה כפי שהראו נתונים שפורסמו בטורקיה בתחילת אוקטובר. על פי הנתונים היצוא לרש״פ בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 571 מיליון דולר - זינוק של 526% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי הנתונים, בארבעת החודשים הראשונים של השנה היצוא צמח ב-35% לעומת התקופה המקבילה. כזכור, החרם הטורקי נכנס לתוקף במהלך חודש אפריל.
בתחילת החודש הגיש חבר הפרלמנט טורקי מוסטפא ינרוגלו שאלות לפרלמנט על הגידול החד ביצוא לאזורים פלסטיניים ועל תנועת האניות המתמשכת מטורקיה לישראל, למרות איסור הסחר. ינרוגלו ביקש משר המסחר עומר בולט להגיב לדיווחים בתקשורת המקומית לפיהם הסחר עם ישראל נמשך בשקט באמצעות חברות פלסטיניות, עם מסמכי משלוח המתארים את הסחורה שהולכת לשטחים פלסטיניים כשהן מגיעות למעשה לישראל.
כעת, כאמור, הממשלה באנקרה מהדקת על הפיקוח על יצוא של סחורות מטורקיה לרש״פ ועל פי הנוהל החדש יצואנים טורקים יידרשו להשיג הצהרה חתומה על ידי משרד הכלכלה הפלסטיני לפני שליחת סחורה לרש״פ המצהירה כי המטענים אכן מיועדים לרש״פ. כמו כן, משרד הכלכלה הפלסטיני ידרוש כעת מכל יבואן פלסטיני להתחייב כי כל הטובין אותם הוא מייבא יהיו בשימוש בשוק הפלסטיני בלבד. לפי ההצהרה, ״היבואן הוא האחראי היחיד על כך שהתנאים יתקיימו, ובמידה שלא יעמוד בהם יינקטו מולו צעדים משפטיים ולא יוכל למלא טופס נוסף״.
חיים פרי, מומחה ליבוא ויצוא, ציין בשיחה עם מערכת PORT2PORT כי ״האפיק הפלסטיני נחסם למעשה. האופציה היחידה אם כך שנותרה לייבוא טובין מטורקיה היא דרך מדינה שלישית - יישות במדינה אירופאית שתהיה היישות המקבלת למטען התורכי ולאחר ביצוע התרת המכס תבצע מכירה ושילוח חדש מנמל הביניים האירופאי לנמלי ישראל״.
לדבריו, ״גם על היצוא לטורקיה באמצעות ישות אירופאית ושטעון בנמל אירופאי מערימים הרשויות בטורקיה קשיים והן בודקות כעת מה היה נמל המוצא של המכולה שהגיעה לנמל הטורקי. מטען שנמל הטעינה שלו היה נמל ישראלי ייחסם בכניסה למדינה. הפתרון למצב שנוצר הוא פתרון יקר ולא נוח״.
נזכיר כי בחודש אפריל הטיל משרד הסחר הטורקי איסור על יצוא של 54 סוגי סחורות לישראל ומתחילת חודש מאי הופסק לחלוטין היצוא של סחורה טורקית לישראל.