חברת הספנות הדנית מארסק חשפה אתמול כי הזמינה 20 אוניות דו-דלק כחלק מתכנית חידוש הצי שהוכרזה על ידי החברה בחודש אוגוסט. ההזמנות, שבוצעו מול שלוש מספנות סיניות ודרום קוריאניות, יתקבלו על ידי החברה בין 2028 לשנת 2023 - השנה בה חברת מארסק הכריזה כיעד לסיום תכנית חידוש הצי שלה, והן תהיינה ההזמנות האחרונות של החברה עד למועד זה. על פי הערכות בענף שווי ההזמנה של מארסק ל-20 האניות החדשות עומדת על כ-4 מיליארד דולר.
נזכיר כי באוגוסט האחרון מארסק חשפה תכניות לרכישת קיבולת של 800,000 TEU באמצעות שילוב של אניות בבעלות וחכירה לטווח ארוך. מארסק ציינה כי כאשר הטונאז׳ החדש של האניות ייכנס לצי - אלו שנרכשו ואלו שיוחכרו - הוא יחליף את הקיבולת הקיימת.
ההזמנה בת 20 האניות שהוכרזה אתמול כוללת: שש אניות מכולה בנפח של 17,000 TEU, ושתי אניות בנפח של 9,000 TEU שייבנו במספנת Jiangsu Yangzijiang בסין; שש אניות מכולה בנפח 15,000 TEU מהמספנה הדרום קוריאנית Hanwha Ocean; ושש אניות מכולה נוספות, גם הן בנפח של 15,000 TEU, ממספנות ״ניו טיימס״ של סין.
״אנו שמחים שחתמנו על הסכמים לבניית 20 אניות ובכך השלמנו רכישת קיבולת של 300,000 TEU, כפי שהכרזנו באוגוסט״, אמרה אנדה קריסטסקו, ראש תחום שכר ובנייה חדשה במארסק. ״ההזמנות הללו הן חלק מתוכנית חידוש הצי המתמשכת שלנו ובהתאם למחויבות שלנו להפחתת פחמן, מכיוון שלכל כלי השיט יהיו מנועים דו-דלקיים, מתוך כוונה להפעיל אותם על דלק בעל פליטות נמוכות יותר״, הוסיפה.
קריסטסקו חזרה והדגישה כי האניות החדשות היו חלק מאסטרטגיית התחדשות. ״בשל הגדלים השונים של האניות שהוזמנו, כלי השיט יוכלו למלא תפקידים ופונקציות רבות ברשת העתידית שלנו ולתת לנו גמישות רבה בפריסה כשהם מוכנים להיכנס לצי שלנו. לאחר שיושלמו, הם יחליפו את הקיבולת הקיימת בצי שלנו״, הסבירה.
לפי Alphaliner, לחברת הספנות הדנית היו כבר 34 כלי שיט בבנייה, בהיקף כולל של 474,500 TEU של קיבולת אשר מהווה 10% מהקיבולת הקיימת שלה. ההזמנה של היום מביאה את המספר הזה ל-54, עבור קיבולת משולבת של 775,000 teu, ומעלה את יחס צי-to-book של מארסק ל-17.6%.
הצי הנוכחי של אניות מארסק בבעלות וחכירה מונה 720 אניות כאשר 333 מהן בבעלות, כאשר, על פי אתר Shipsvalue.com ארבעים ושבע מאניות אלה הן מעל גיל 20.