על פי הערכות ראשוניות המבוססות על נתוני הלמ״ס, הייצוא הישראלי בשנת 2023 צפוי לעמוד על 156 מיליארד דולר, ירידה בשיעור של כ-6% בהשוואה לשנת 2022 (כ-10 מיליארד דולר פחות), ועלייה של כ-12 מיליארד דולר בהשוואה ליצוא בשנת 2021, שהייתה אף היא שנת שיא בייצוא.
מגזר הסחורות הושפע באופן המשמעותי ביותר מהאתגרים בשנה החולפת, כאשר יצוא השירותים, המהווה 52% מהיצוא, צפוי לרשום ירידה של 3% בלבד, בעיקר בשל בירידה בשירותי התיירות והתובלה הישראלים כמו גם במכירת חברות הזנק. יצוא הסחורות צפוי לרשום ירידה של כ-10%, בעיקר בתחומי הכימיקלים, היהלומים והתרופות.
בהתייחס למדינות היעד ליצוא, עולה מהנתונים כי בשנת 2023 נרשם גידול לרומניה (73%), אירלנד (35%), גרמניה (14%) הולנד ויפן (11.5%) ובגזרת הסחר עם מדינות ערב נרשם גם כן יצוא עם אחוזי גידול מרשימים למרוקו (128%), מצרים (73.5%), בחריין (54.5%, אם כי היקף הסחר הכולל מצומצם) וירדן (13%). היצוא לאיחוד האמירויות שמר אמנם על יציבות (עליה של 5.2% להיקף של כ-650 מיליון דולר) כאשר היבוא רשם עליה יפה של 23% בשנת 2023.
הייצוא לארה״ב, שוק היעד הגדול ביותר של החברות הישראליות, שמר על יציבות בשנה החולפת בהיבט יצוא הסחורות.
ירידה ביצוא בשנת 2023 ניתן לראות ביצוא לטורקיה, איטליה, צרפת ובריטניה באירופה, וכן בהודו וסין בשווקי אסיה. את הירידה בשווקים אלו ניתן לייחס לתנודתיות בשערי המטבע, ירידה משמעותית בענף היהלומים, השפעת הריבית ואירועים פנימיים במדינות אלו.
שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: ״אחד היעדים האסטרטגיים שהצבתי הוא הגדלת הייצוא ממדינת ישראל. ככל שנפתח את הייצוא מישראל לעוד שווקים על פני הגלובוס, כך נבטיח את העתיד הכלכלי של הדורות הבאים במדינת ישראל. על כל לקוח אחד בישראל יש אלף לקוחות פוטנציאליים בעולם - ואנחנו צריכים לשאוף להגיע אליהם עם מוצרים ישראליים וטכנולוגיה ישראלית. מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה באמצעות 55 נספחים הפזורים בכל העולם, עושה עבודה שקטה אך עוצמתית שמגדילה בכל שנה את הייצוא מישראל ומאפשרת להכניס עוד כסף לכלכלה הישראלית. היעד שלי הוא להכפיל פי כמה את הייצוא מישראל״.
מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה היוצא, אוהד כהן: ״שנת 2023 נפתחה בסימן חוסר יציבות בשווקים העולמיים אשר השפיע גם על הכלכלה הישראלית. יחד עם זאת, ניתן לומר כי היצוא הישראלי מתמודד באופן יוצא דופן עם האתגרים העולמיים והמקומיים ומפגין יציבות ועמידות ראויה לשבח, בעיקר ביצוא השירותים. מינהל סחר חוץ פעל לאורך השנה לסיוע לחברות הישראליות בפיתוח עסקי בשווקים קיימים וחדשים בחו"ל, וביתר שאת במהלך תקופת מלחמת חרבות ברזל, לטובת שימור רציפות והמשכיות עסקית של החברות הישראליות בעולם״.