משרד הכלכלה והתעשייה מקצה מיליוני שקלים לסיוע ליצואנים ישראלים הפועלים בשווקי העולם, במטרה לעודד חברות יצואניות לחדור לשווקים נוספים וכן לסייע לחברות המעוניינות לייצא לראשונה, לצלוח את המשוכות הכרוכות בכך. ההרשמה למסלולי המימון והליווי של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה תיפתח ב-29 ביוני בשעה 9:00 ותיסגר ב-29 ביולי בשעה 12:00.
מינהל סחר חוץ מפעיל שתי תכניות התומכות בפעילויות שיווקיות בינלאומיות של חברות ישראליות: תכנית ״כסף חכם״ ותכנית ״של״ב- שער לשיווק בינלאומי״. עד היום נהנו מעל 1,300 חברות מתמיכת מערך כלי הסיוע של מנהל סחר חוץ בסכום כולל של למעלה מ-400 מיליון שקל.
בשתי התכניות תינתן העדפה ל: חברות בבעלות ישראלים מקרב אוכלוסיית המיעוטים, חברות הממוקמות באזור עוטף עזה והעיר אילת, חברות בבעלות ובניהול נשים, חברות הממוקמות בירושלים.
תכנית ״כסף חכם״ מיועדת לחברות בעלות היקף מכירות של עד 200 מיליון ש״ח ועם ניסיון קודם ביצוא. הסיוע מיועד לחברות המעוניינות לחדור לשווקים נוספים ולהשיג גידול משמעותי בהיקף המכירות. הסיוע ניתן באמצעות השתתפות במימון של ההוצאות השיווקיות וליווי מקצועי של יועצים המתמחים בשוק היעד, עד לחצי מיליון ש״ח ולשווקים מועדפים (יפן, סין והודו) עד ל-750 אלף ש״ח, המהווים עד 50% מהתכנית השיווקית בכפוף לכללים המופיעים בהוראת מנכ"ל 5.10.
תכנית ״שער לשיווק בינלאומי״ (של״ב) מיועדת לחברות בעלות היקף יצוא נמוך המעוניינות להרחיב את פעילותן, או לחברות שלא ייצאו בעבר ומעוניינות להתחיל לייצא ולשווק מוצרים ו/או שירותים. הסיוע ניתן באמצעות השתתפות במימון של ההוצאות השיווקיות וליווי מקצועי של יועצים המתמחים בשיווק בינ״ל. ניתן לקבל במסגרת התוכנית מענקים עד גובה 300 אלף ש״ח המהווים 50% מהתכנית השיווקית בשני שווקי יעד בכפוף לכללים המופיעים בהוראת מנכ״ל 5.12.
במקצה 2021 ייבחנו ראשית 100 הבקשות שיוגשו במלואן בכל תכנית. ככל שיוותר תקציב, ייבחנו בקשות נוספות בפעימות של 25 בקשות בכל תכנית לפי סדר הגשתן.
אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ – משרד הכלכלה והתעשייה: ״תכניות הסיוע של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מכוונות – בראש ובראשונה - לחברות קטנות ובינוניות. מנתוני 250 החברות הזוכות בשנת 2020 עולה כי הסיוע אכן ניתן לרוב לחברות הקטנות. 87% מחברות של״ב הן בעלות מחזור מכירות של 5 מיליון שקל ומטה. בתכנית ׳כסף חכם׳ המיועדת לחברות בשלות יותר, מעל ל- 50% מהחברות הנתמכות הינן בעלות מחזור מכירות של עד 20 מיליון שקל. ענפי הפעילות של החברות הזוכות בתמיכה בתכניות ׳כסף חכם׳ ושל״ב מגוונים אף הם. באופן טבעי ישנן חברות רבות מענפי התקשורת והתוכנה, אך גם מענפי מדעי החיים ומענפי התעשייה המסורתית: מוצרי מזון, קוסמטיקה ופלסטיק״.