סמן V וריטס והמשלוח בדרך

משרד הכלכלה: רפורמת ״לא עוצרים בנמל״ יוצאת לדרך

משרד הכלכלה: רפורמת ״לא עוצרים בנמל״ יוצאת לדרך

במסגרת רפורמת ״מה שטוב לאירופה – טוב לישראל״ השלב הראשון ברפורמה: ״לא עוצרים בנמל״ כבר פה, ומ-1 ביולי אלפי מוצרים, החייבים בהתאמה לתקן רשמי ומיובאים לישראל, לא ייעצרו בנמלים לבדיקות, לאישורים ולעיכובים אחרים
30.06.24 / 14:44
משרד הכלכלה: רפורמת ״לא עוצרים בנמל״ יוצאת לדרך
30.06.24
משרד הכלכלה: רפורמת ״לא עוצרים בנמל״ יוצאת לדרך

החל מיום שני הקרוב, ה-1 ביולי 2024, ישראל תצעד צעד משמעותי לעבר עתיד של ייבוא קל, יעיל ומשתלם יותר, עם השקת הרפורמה ״לא עוצרים בנמל״. רפורמה זו, שהיא החלק הראשון ברפורמה המלאה, אותה מוביל משרד הכלכלה והתעשייה, ״מה שטוב לאירופה – טוב לישראל״, תאפשר ייבוא חופשי של אלפי מוצרים, ללא עיכובים בנמלים לצורך בדיקות ואישורים.

 

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת: ״יום היסטורי במאבק שלנו במונופולים ובקרטלים, כעת אף מכולה לא תעוכב בנמלים והסחורה תגיע ישר למדפים בלי בירוקרטיה מיותרת ובלי מכון התקנים - ובעיקר בלי עלויות מיותרות שמתגלגלות על הצרכן. החל מעכשיו לא יעכבו מכולות עם סחורות מאירופה בנמלים בישראל והשליטה של המונופולים בעורק הכניסה של סחורות לישראל תיפסק. אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו פי כמה מאזרחי אירופה על מוצרים זהים. כי מה שטוב לאירופה - טוב לישראל. החלק הראשון ברפורמה המכונה ׳לא עוצרים בנמל׳, הוא מהפכה בשיטת הייבוא של מוצרים לישראל, חוסך בירוקרטיה, טופסיאדה וחסמים מיותרים שעלותם יקרה מאוד לציבור. החגיגה של המונופולים נגמרת״.

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי ״הרפורמה החדשה מסירה את הצורך בהצגת הצהרות, אישורים ובדיקות במעבדות למרבית המוצרים המיובאים לישראל וכפופים לתקינה רשמית. מעתה, יבואנים יידרשו רק להצהיר כי המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות, כמו במדינות אירופה. שיטה זו מקלה מאוד על היבוא ותאפשר כניסת מוצרים מהירה יותר לשוק, תפחית את עלויות הייבוא והדבר יוביל להגדלת התחרות באמצעות מגוון המוצרים הזמינים לצרכנים הישראלים״.

 

משרד הכלכלה: ״עד היום, יבואנים נדרשו להגיש את בקשות היבוא למעבדות הבדיקה ובאמצעותן לקבל את אישור הממונה על התקינה לשחרור הטובין. דרישה זו הביאה לעיכובים ולעלויות נוספות, שכללו את עלויות הבדיקות, האחסון והעיכובים, אשר התווספו למחיר הסופי של המוצר לצרכן. עלויות אלו יכולות להגיע, על פי אומדנים שונים לכ-9% מערך היבוא של מוצרים שונים. מעתה, עם כניסת הרפורמה לתוקף, התהליך יהיה פשוט ויעיל הרבה יותר: היבואן לא נדרש לעבור דרך הממונה על התקינה ולא נדרש להגיש בקשות דרך מעבדות הבדיקה. ההכנסה היא ישירה דרך המכס, כאשר כל מה שנדרש הוא לסמן קוד מתאים במכס והטובין נכנסים לשיווק. היבואן נדרש רק לשמור בתיק המוצר הצהרה עצמית לפיה המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות. בחלק קטן של המוצרים נדרש לשמור גם בדיקת דגם. כניסה ישירה לשוק: המוצרים ייכנסו לשוק ללא עיכובים בנמלים, מה שיאפשר יבוא מהיר ויעיל יותר. הוזלת עלויות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תוזיל את עלויות הייבוא, מה שיאפשר ויעודד הוזלת מחירים לצרכנים והגברת התחרות בשוק״.

 

ממשרד הכלכלה נמסר עוד כי המשמעויות הכלכליות של הרפורמה הן כי עלויות היבוא יופחתו, התחרות תגבר, מגוון המוצרים יגדל, היעילות העסקית תשתפר, תהיינה הוזלת מוצרים בקבוצות ספציפיות.

 

הרפורמה תחול על מוצרים כגון בקבוקים וכלי אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, סירי לחץ, כפפות, מנורות, מזגנים, מדיחי כלים, חיתולים, טמפונים, וגם מקררים, מזגנים, תנורים, טוסטרים, טלוויזיות, ציוד מחשבים, אופניים, ריהוט לתינוקות ולילדים ועוד אלפי מוצרים

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי ״רפורמת ׳לא עוצרים בנמל׳ היא רק השלב הראשון במהלך רחב יותר של פתיחת ישראל לשוק ייבוא משוכלל ותחרותי יותר. חקיקת החלק השני של הרפורמה ׳מה שטוב לאירופה – טוב לישראל׳ תושלם במושב הכנסת הנוכחי, תוך שבועות ספורים״.