חברת נמל אשדוד אישרה לפרסום את תוצאות הדוחות הכספיים של החברה לחציון הראשון של שנת 2023. מהדוחות עולה כי נרשם רווח נקי במחצית הראשונה לשנת 2023: 71 מיליון שקל, לעומת הפסד של 278 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2022. מחזור הכנסות במחצית הראשונה לשנת 2023 עמד על 535 מיליון שקל, לעומת 630 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2022, קיטון של 15% הנובע מהתגברות התחרות וסימני האטה משקית. ההון העצמי של החברה ליום 30 ביוני 2023 הינו 2.784 מיליארד שקל לעומת 2.66 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי שלה במחצית הראשונה לשנת 2023 עמד על 60 מיליון שקל, לעומת כ-120 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 20223. ה-EBIDTA במחצית הראשונה לשנת 2023 עמדה על 125 מיליון שקל לעומת 178 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2022, קיטון של 53 מיליוני שקל. הכנסות המימון במחצית הראשונה עמדו על 25 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון של 71 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2022.
שאול שניידר, יו״ר דירקטוריון נמל אשדוד: ״החברה נמצאת בתקופת מפנה עסקית בה התחרות מחריפה וסימני כניסתם של הנמלים החדשים לפעילות, נותנים את אותותיהם על התוצאות הכספיות שלנו. אנו פועלים באופן אינטנסיבי על מנת להיות תחרותיים, יעילים ומתקדמים על מנת להמשיך ולהיות רווחיים וצומחים. זה מחייב אותנו לחזק באופן דרמטי היבטים הקשורים בפיתוח עסקי, שיפור היעילות, השירות והחדשנות. אנו מחויבים לזאת באופן מלא בחזון וביישום״.
אלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל של חברת נמל אשדוד: ״סביבת התחרות מתקדמת ומשתכללת, עם זאת חברת נמל אשדוד ממשיכה להציג רווחיות עקבית. אנו פועלים בנחישות לחיזוק מוקדי הכנסה קיימים וחדשים ולמנף את מקצועיות עובדי הנמל והידע הצבור בתחומי הפעילות המגוונים של הנמל״.
כאמור, הרווח הנקי במחצית הראשונה של שנת 2023 הסתכם ב-71 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 278 מיליון שקל שכלל הוצאות חד פעמיות בסכום של כ-390 מיליון שקל (ובמונחי רווח נקי, כ-300 מיליון שקל) בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות במחצית הראשונה של שנת 2023 הושפע מהתקדמות התחרות והסתכם ב-60 מיליון שקל, בהשוואה לכ-120 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות מימון במחצית הראשונה לשנת 2023 הסתכמו ב-25 מיליון שקל בהשוואה להוצאות מימון של 71 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, בהשפעת התייצבות סביבת הריבית והאינפלציה.
״סביבת התחרות מתקדמת ומשתכללת, עם זאת חברת נמל אשדוד ממשיכה להציג רווחיות עקבית. אנו פועלים בנחישות לחיזוק מוקדי הכנסה קיימים וחדשים ולמנף את מקצועיות עובדי הנמל והידע הצבור בתחומי הפעילות המגוונים של הנמל״
אלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל של חברת נמל אשדוד
חברת נמל אשדוד ציינה עוד כי הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2023 הסתכם ב-31 מיליון שקל בהשוואה לרווח הנקי בתקופה מקבילה אשתקד שהסתכם ב-22 מיליון שקל. מחברת נמל אשדוד נמסר כי הרווח הנקי הושפע מהתקדמות התחרות מחד ומשיפור בהכנסות המימון מאידך. עוד נמסר כי הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות ברבעון השני של שנת 2023 הסתכם ב-15 מיליון שקל, בהשוואה לרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות בתקופה מקבילה אשתקד שהסתכם ב-72 מיליון שקל. הרווח התפעולי הושפע גם מתשלום מקדמה בסכום של 7 מיליון שקל בגין הסכם מסגרת שכר במגזר ציבורי.
״החברה נמצאת בתקופת מפנה עסקית בה התחרות מחריפה וסימני כניסתם של הנמלים החדשים לפעילות, נותנים את אותותיהם על התוצאות הכספיות שלנו. אנו פועלים באופן אינטנסיבי על מנת להיות תחרותיים, יעילים ומתקדמים על מנת להמשיך ולהיות רווחיים וצומחים. זה מחייב אותנו לחזק באופן דרמטי היבטים הקשורים בפיתוח עסקי, שיפור היעילות, השירות והחדשנות. אנו מחויבים לזאת באופן מלא בחזון וביישום״
שאול שניידר, יו״ר דירקטוריון נמל אשדוד
חברת נמל אשדוד דיווחה כי היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל במחצית הראשונה לשנת 2023, הסתכם ב-353 אלף מכולות בהשוואה ל-447 אלף מכולות בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 21%. חברת נמל ציינה כי הירידה מיוחסת להשפעת התגברות התחרות וירידה מסוימת בביקושים.
בחציון הראשון נפרקו בנמל אשדוד כ-78 אלף רכבים לעומת כ-64 אלף רכבים בתקופה המקבילה אשתקד - גידול משמעותי של כ-22%. הגידול הינו בהשפעת הביקושים ובהשפעת הגדלת חלק הרכבים המיובאים לנמלי הים התיכון.
בנוגע למגזר התפזורת נמסר מחברת נמל אשדוד כי ״במחצית הראשונה לשנת 2023 חלה עלייה בכמות התבואות כאשר כ-600 אלף טון גרעינים עברו במסוע בחציון הראשון לעומת כ-140 אלף טון בתקופה מקבילה אשתקד. מנגד חלה ירידה בפעילות מוצרי הגרעינים ובפעילות המלט כך שבסך הכל נפרקו ונטענו 4,467 אלפי טון תפזורת בהשוואה ל 4,309 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ-4%.״
היקף המטען הכללי הסתכם ב-563 אלף טון בהשוואה ל-969 אלף טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון משמעותי של 41.9%. מחברת נמל אשדוד נמסר כי ״הקיטון נובע הן מהשפעת הירידה בהיקף המטען הכללי המיובא לישראל, מהשפעה עקיפה של הירידה במחירי הובלת מכולות וכן מהשפעת התגברות התחרות״.
תחום אוניות הנוסעים (הקרוז) חזר לפעילות בשנת 2022 תוך ביקושים גבוהים לפקידת אניות בנמל אשדוד. במחצית הראשונה לשנת 2023 בלבד פקדו את הנמל כ-36,000 נוסעים.
עוד נמסר מחברת נמל אשדוד כי ״בתחום האחסנה מקדם הנמל בהצלחה את פעילותו בהתאם לצרכי היבואן והיצואן הישראלי במסגרת הסכמים מסחריים ישירים מולם״.
חברת נמל אשדוד: ״המחצית הראשונה לשנת 2023 התאפיינה בהתקדמות בקצב התחרות בעקבות הקמת הנמלים הפרטיים והתבססותם של נמלים אלה כשחקנים משמעותיים יותר עם נתח שוק מהותי. בהתאמה, ירד בחלק מהמטענים היקף הפעילות תוך שהנמל, במקביל, משפר את השירותים ללקוחות בתחום האחסנה ושירותים נוספים. התוצאות הכספיות של הנמל מיוחסות לכלל הפעילות הנמלית; מגזרי המכולות, הרכבים, מטען כללי, תפזורת ואניות נוסעים״.