תור האניות בנמלי ישראל מגיע היום ל-47 אניות ממתינות. על פי הדיווחים, חלק מהאוניות עוגן כבר שבועות רבים בפתח הנמלים והתור נמצא במגמת עלייה עוד לפני שהוכרז על הסדרה בצפון מול חיזבאללה.
פורום לקוחות הנמלים המונה ארגונים כמו התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, מועצת המובילים ולשכת הספנות יתכנס בקרוב כדי לדון בצעדים מיידיים לעצור את הסחף המאיים על כלכלת המדינה כאשר הנושא שעל הפרק הוא יישום מיידי של מתווה משרד התחבורה לשימוש כל הרציפים הפנויים תוך גיוס תוספת כוח אדם חיונית.
לדברי יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, יש ליישם את המתווה באופן מיידי וזאת לפני שתור האניות יצא מכלל שליטה. ״אלו חלק מדרישות חוזרות ונשנות של ארגוני הלקוחות שלא יושמו עד היום. אניות ׳מריחות׳ רגיעה והסוכנים והיבואנים מאיצים בהם לתגבר את יבוא הסחורות. זה נעשה בהדרגה ועולה כל יום. התורים נגרמים בעקר בגלל מחסור בכוח אדם - עובדים שמגויסים למילואים, משימות בטחוניות וגם עבודה בתפוקה מינימלית - יד אחת או שתיים ליממה למטען כללי וצובר יבש״.
מתווה משרד התחבורה יצא לאישור באפריל
נזכיר כי בחודש אפריל השנה הוציא מנכ״ל משרד התחבורה תכנית לאסדרה מבנית של נמלי ישראל. בחוזר, עליו חתום מנכ״ל משרד התחבורה ואשר הוגש לאישורו וחתימתו של מנכ״ל משרד האוצר, מוצגת מדיניות משרד התחבורה באשר לשינויים בפעילות התאגידים המוסמכים השונים כפי שיובאו לחתימת שרת התחבורה ושר האוצר:
חברת נמל חיפה
א. הרחבת ההרשאה למתן שירותי נמל – יינתן אישור לחברת הנמל לספק שירותים נוספים בתחום מטעני ברזל והמלט, זאת לאחר שיוגדר שטח נמלי שיסומן בתשריט כתב ההסמכה ולמשך זמן מוגדר. ככל שיתבקש היתר למטענים נוספים הנושא ייבחן בהתאם לכתב ההסמכה.
ב. אחסנת כלי רכב – תתאפשר למשך 6 חדשים, בכפוף לאסדרה ואישור אגף המכס ברשות המיסים. יקודם תיקון לצו הפיקוח על מחירי שרותי נמל לקביעת תעריף אחסנה קבוע מיום ה-181 ואילך.
נמל מספנות ישראל
א. מגבלת ניטול מטענים מלבד כלי רכב בייבוא - הורדה של מגבלת ניטול מטענים ביחס לכלל הנמלים שבמסגרת נספח ב לכתב ההסמכה, כך שבשנת 2024 תעמוד המגבלה על 9% (בטונות) והחל משנת 2025 תוסר המגבלה.
ב. ניטול כלי רכב בייבוא - ביטול המגבלה באופן מדורג כך שבשנת 2027 יתאפשר לפרוק עד 10,000 כלי רכב, החל משנת 2028 -לא תחול מגבלה כלל.
נמל המפרץ SIPG
א. בהתייחס למתן שרותי נמל ברציפים 7 ו - 8 (להלן – הרציפים) בהמשך לבקשת החברה למטען כללי וצובר וזאת עד להגעה לתנאי של כמות מכולות הארצית והפעלת חלק ב' של השטח בהתאם לכתב ההסמכה, הבקשה תאושר בתנאים הבאים:
• לא יאושר ניטול כלי רכב או מכולות ברציפים. • התאגיד יוגבל לשני מנופי פריקה ברציפים. • ניטול מטען כללי ייקבע כשירות חובה ברציפים.
נמל הדרום
א. רציף 28 - בהתייחס למתן שרותי נמל ברציף 28 (להלן – הרציף) בהמשך לבקשת החברה למטען כללי וצובר וזאת עד להגעה לתנאי של כמות מכולות הארצית והפעלת חלק ב׳ של השטח בהתאם לכתב ההסמכה, הבקשה תאושר בתנאים הבאים: • לא יאושר ניטול כלי רכב או מכולות ברציף. • התאגיד יוגבל לשני מנופי פריקה ברציף. • ניטול מטען כללי ייקבע כשירות חובה ברציף.
חברת נמל אשדוד
א. שטחי אחסון – בקשת החברה לשכירת שטחי אחסנה מחוץ לנמל תיבחן על ידי השרים לכל שטח בצורה פרטנית לאחר קבלת בקשה מנומקת. ב. מערך ניטול ואחסנת גרעינים -העברת המסוע והממגורה לידי החברה תמורת תשלום לחנ״י בכפוף לכל דין ולאחר חתימת הסכם מקרקעין בין החברות.
ב. רציפים 24-25 - יועמדו לשימוש חברת הנמל לאחר חתימה על הסכם בעניין רציפים אלו עם חברת נמלי ישראל בכפוף לכל דין. ג. אחסנת כלי רכב – תתאפשר למשך 6 חדשים, בכפוף לאסדרה ואישור אגף המכס ברשות המסים. יקודם תיקון לצו הפיקוח על מחירי שרותי נמל לקביעת תעריף אחסנה קבוע מיום ה-181 ואילך.
חברת נמל אילת
א. בחינת דחיית דמי שימוש
ב. בחינת רלוונטיות תצפית נמל -בכפוף לתקנות הנמלים