סמן V וריטס והמשלוח בדרך

נשיא התעשיינים: מכסי מגן של 100% על כל היבוא מטורקיה

נשיא התעשיינים: מכסי מגן של 100% על כל היבוא מטורקיה

ביום חמישי האחרון הודיעה טורקיה על הפסקת הסחר מול ישראל ״עד שייגמר המצור על עזה״. ד״ר רון תומר: ״על המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה
06.05.24 / 08:15
נשיא התעשיינים: מכסי מגן של 100% על כל היבוא מטורקיה
06.05.24
נשיא התעשיינים: מכסי מגן של 100% על כל היבוא מטורקיה

ביום חמישי האחרון, 2 במאי, יצאה ממשרד הסחר הטורקי הנחיית מכס גורפת האוסרת יבוא ויצוא לישראל. ההערכה היא שמדובר בהחלטה טורקית להפעלת לחץ על ישראל נוכח האפשרות של כניסה לרפיח. 

 

במהלך יום חמישי התגלה כי סחורות בנמלי טורקיה לא מועמסות לאניות שמיועדות לצאת לנמלי חיפה ואשדוד. מנגד, ספינות שכבר יצאו מישראל והגיעו לנמלי טורקיה לא יכלו לפרוק את הסחורה. בשעות הלילה משרד המסחר הטורקי אישר את הפסקת הסחר והודיע כי ההחלטה תקפה ״עד שייגמר המצור על עזה״.

 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד״ר רון תומר מסר בתגובה לדיווח כי טורקיה תעצור את המסחר עם ישראל כי ״כבר חודש וחצי שאנחנו בהתאחדות התעשיינים מתריעים שזהו הכיוון והנה עתה ארדואן יוצא בעצירה מלאה - אמברגו על ישראל״. ד״ר תומר הוסיף כי ״לצערי ישראל מתנהלת בתסמונת ׳האישה המוכה׳ - בהתחלה מתכחשת, אח״כ אומרת שזאת תאונה, ואז ׳ברח לו׳ , והאמת בסוף מתפוצצת לנו מול הפנים״. 

 

ד״ר תומר ביקר את מדיניות ישראל ואמר כי בעוד ארדואן עושה ישראל מתרפסת. ״כבר לפני חודש ביקשנו ממשרדי האוצר והכלכלה להגיב באיום ואז ביצוע של הטלת מכסי מגן מול טורקיה של 100% כדי לאותת גם לארדואן וגם לעולם שישראל לא תשב בשקט על חרם נגדה. מעבר לרפיסות ואבדן הכבוד הלאומי – איבדנו מסר חשוב לכל מי שמבקש להחרים אותנו – שלא נקבל זאת וכל מחרים יוענש בחזרה. 

 

נשיא ההתאחדות הוסיף כי ״מוטב מאוחר מבכלל לא. צריך להטיל כבר כעת מכסי מגן של 100% לשלוש שנים על כל הייבוא מטורקיה ובמוצרים מסויימים לאסור לגמרי ייבוא משם. רק ככה יבין ארדואן שלא יכול לשחק איתנו ושצעד שלו גורר תגובה והיא ארוכת טווח. דבר זה גם יאפשר ללא מעט תעשיינים מקומיים שמוכנים להשקיע ולהקים קווי ייצור נוספים בישראל לשמור על העצמאות היצרנית כי יש עתיד לרכש מקומי מהם. כמו כן זו העת לחזק את העצמאות היצרנית שלנו בתחום המזון והבנייה. על המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים  בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה״.

 

נציין כי על פי הנתונים, לפי הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה, הסחר בין שתי המדינות הסתכם ב־6.8 מיליארד דולר בשנת 2023, מתוכם 76% היו יבוא מטורקיה. תמהיל היבוא, לפי נתוני המחלקה הכלכלית של איגוד לשכות המסחר, כלל מתכות (27%), מכונות וציוד חשמלי (13%), פלסטיק וגומי (9%), אבן, גבס, זכוכית ומלט (8%), כלי רחב וחלפים לרכב (7%) ומינרלים (5%). מנגד, תמהיל היצוא כלל מוצרים כימיים (44%), מתכות (14%), פלסטיק וגומי (13%), מכונות וציוד חשמלי (10%).

 

מבדיקת התאחדות התעשיינים, עולה כי טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל. ישראל פיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט, ששם היבוא הטורקי היווה בשנה שעברה 29% מכלל היבוא. בתחום מוצרי הפלסטיק והגומי, חלקם של הטורקים ביבוא מגיע לכ־11%, ובמוצרי טקסטיל, לכ־10%.