מדד המכולות העולמי של סוכנות Drewry צנח מתחת לרף 2,000 דולר ל-FEU לראשונה מאז יולי 2020. מדד ה״ספוט״ העולמי המשולב עומד כעת על 1,997.22 דולר ל-FEU, וזאת לאחר שהגיע לשיא בספטמבר 2021 של יותר מ-10,300 דולר.
על פי Xeneta, פלטפורמת השוואת תעריפי הובלה, בעוד הרבה נכתב על סביבת התעריפים היורדת, יש כעת גם נפילת שיא בתעריפים ארוכי הטווח. שיעורי החוזים הממוצעים לטווח ארוך ירדו ב-13.3% בינואר, כך דיווחה הפלטפורמה בשבוע שעבר.
מנכ״ל Xeneta, פטריק ברגלונד, הגיב: ״הביקוש הגלובלי ירד, העומס פחת, הציוד זמין, והמצבים המאקרו-כלכליים והגיאופוליטיים הם, בלשון המעטה, מורכבים״.
על פי התחזיות, ההובלה הימית תכניס השנה רק 5% מרווחי העתק של שנת 2022, וככל הנראה עד 25% מספר ההזמנות הענק של אניות המכולה יידחה למועד מאוחר יותר. מארסק הזהירה עם פרסום הדוחות השנתיים שלה כי היא צופה שהרווח הנקי ב-2023 ירד בשיעור של עד 93.5% לעומת שנת 2022.
דוחות כספיים של חברות ספנות גלובליות נוספות כמו האפאג לויד ואושן נטוורקס אקספרס (ONE) הדגישו גם את השינוי בתחום הובלת המכולות. ״המסיבה הסתיימה״, אמר מנכ״ל הפאג-לויד, רולף האבן יאנסן, לכתבים בתדרוך ביום שלישי שעבר. ״עכשיו אנחנו צריכים להילחם על כל מכולה כדי למלא את הספינות שלנו״, הוסיף.