במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, השר לשת״פ אזורי דודי אמסלם, נחתמה היום רפורמה משמעותית בנמלי הים של ישראל שתאפשר את שיפור השירות בנמלים, הגברת קצב הטיפול בסחורות, חיזוק הכלכלה והורדת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל
היסטוריה בנמלים: בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳ חתמו היום (יום א׳) על תיקון כתבי ההסמכה לנמל הדרום, נמל המפרץ, נמל אשדוד ונמל חיפה, בכך, נפתחות בפני הנמלים הזדמנויות חדשות להרחבת הפעילות ושיפור השירות, אשר יתרמו להפחתת יוקר המחיה, ייעול שרשרת האספקה ושיפור השירותים הימיים לטובת המשק ואזרחי ישראל.
האסדרה החדשה תתרום להקלה בעומסים בנמלים באמצעות פתיחת רציפים נוספים אשר יפחיתו את זמני ההמתנה ויגבירו את קצב הפריקה.
הגברת התחרותיות נעשית באופן מאוזן תוך שמירה על החוסן והיציבות של ענף הנמלים כמו גם שימור נמל אשדוד כנמל לאומי בבעלות המדינה בכדי להגן על האינטרסים הלאומיים והאסטרטגים של מדינת ישראל.
האסדרה החדשה מספקת מענה מקיף לעומסים איתם צפויים להתמודד הנמלים, הן בשינוע מטען כללי והן בקליטת מכולות. המהלך הינו צעד חיוני ומתבקש נוכח העובדה שישראל היא ״מדינת אי״ אשר 99% מהיקף הייבוא והייצוא שלה עוברים דרך נמלי הים.
האסדרה כוללת צעדים פרטניים לכל נמל, בהתאם למאפייניו ולצרכיו, במטרה לאפשר לכל אחד מהם להתחרות בנמלים האחרים בתנאים הוגנים.
לנמל חיפה יוקצו שטחים נוספים לצרכים לוגיסטיים ומסחריים. ההקלות וההתאמות הרגולטוריות בפעילות הנמל יורחבו בכדי לספק לנמל את האמצעים הנדרשים למתן שירות מיטבי.
לנמל המפרץ תינתן הרשאה לשימוש בשני רציפים (7-8) שיטפלו במטען כללי וצובר. ההרשאה תיתן מענה לביקושים ולצרכי התשתית של מדינת ישראל, תסייע בהפחתת העומסים בנמלים ותצמצם את זמן ההמתנה לפריקת המטען. רציפים 7-8 אושרו להפעלה עבור מטען כללי וצובר, בהיקף ניטול מירבי עד 750 אלף טון לכל סוג מטען לשנה קלנדרית. מגבלות הניטול ניתנות להסרה במקרה של מעל 30 אוניות ממתינות. האישור ניתן עד לסוף שנת 2031.
לנמל הדרום ניתנה הרשאה לשימוש ברציף 28 שתיתן מענה למטען כללי וצובר, ההרשאה תסייע בהפחתת העומסים בנמלים ותצמצם את זמן ההמתנה לפריקת המטען. רציף 28 אושר להפעלה למטענים כלליים וצובר, בהיקף ניטול מירבי עד 750 אלף טון לכל סוג מטען לשנה קלנדרית. מגבלות הניטול ניתנות להסרה במקרה של מעל 30 אוניות ממתינות. תוקף האישור עד סוף שנת 2031.
לנמל אשדוד ניתנה הרשאה לשימוש בשטח בהיקף של 40 דונם בשטח רציף 25 למשך 6 שנים.
שרת התחבורה מירי רגב: ״היום אנחנו משיקים מהפכה של ממש בתשתיות התחבורה הימית שלנו, שמטרתה הורדת יוקר המחיה, שיפור השירות וחיזוק הכלכלה - למען כלל אזרחי ישראל. היום, יותר מתמיד, אנו מבינים את החשיבות בשמירה על שימור הרציפות והעצמאות התפקודית בשערי המסחר המרכזיים של ישראל. המלחמה לימדה אותנו עד כמה קריטי שמדינת ישראל תחזיק בידיה את נכסיה האסטרטגיים וביניהם נמל לאומי כדי שגם בזמני חירום יהיה לנו גב יציב ומוכן לפעולה. לכן החלטתי כי נמל אשדוד ימשיך לשמש כנמל הלאומי שלנו, סמל לחוסן לאומי ויכולת להמשיך לתפקד בכל מצב. אני מחויבת להמשיך בחיזוק התחרותיות והיעילות בנמלים, אך מבלי לוותר על העצמאות והביטחון הלאומי שלנו. אני מבקשת להודות למנכ״ל משרדי משה בן-זקן, למשרד האוצר, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ וצוותו, לשר דודי אמסלם וצוותו, ליו״ר ועדת כלכלה דוד ביטן, להסתדרות הכללית ולהסתדרות הלאומית, ליו״ר חנ״י ולרספ״ן על שנה מאתגרת שבסיומה הבאנו בשורה אדירה לתושבי ישראל״.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳: ״רק תחרות תביא להקלה ביוקר המחיה. אנחנו עושים היום צעד חשוב נוסף ברפורמת התחרות בנמלים שהוביל השר ישראל כץ בתפקידו כשר תחבורה, במטרה ליעל את עבודת הנמלים, להגדיל את התחרות, להוזיל את עלויות היבוא והיצוא ואת המחירים לאזרחי ישראל. אנחנו פותחים רציפים נוספים, מסירים מגבלות שהוטלו על פעילות הנמלים החדשים, ומאפשרים למעשה לכל הנמלים להתחרות על כל סוגי המטענים. בכך אנחנו מחייבים אותם להיות זולים יותר ויעילים יותר ולהוריד את יוקר המחיה של אזרחי ישראל. אני מודה לשרה מירי רגב ולשר דודי אמסלם ולכל אנשי המקצוע בגופים השונים ובנמלים על שיתוף הפעולה בקידום הרפורמה״
נשיא התאחדות התעשיינים בירך על פתיחת הרציפים
נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר בירך היום (א׳) על הכרזת משרד האוצר ומשרד התחבורה כי חתמו על הצו המורה לפתוח רציפים חדשים לפריקה בנמלי ישראל. ״אנו שמחים כי בעקבות המאבק הארוך והעיקש שניהלה התאחדות התעשיינים, היום התבשרנו כי הוחלט לחתום על הצו לפתיחת הרציפים, שצפוי לצמצם באופן משמעותי את הפקק בנמלים. לא ייתכן שתשתיות לאומיות שהוקמו בהשקעה של מיליארדי שקלים מכספי הציבור לא ינוצלו במלואן. פתיחת הרציפים הנה צעד הכרחי לשיפור היעילות בנמלים, להגברת התחרות ולהפחתת העלויות עבור התעשיינים והצרכנים בישראל״ אמר נשיא ההתאחדות. לדבריו, ״אנו מחויבים להבטיח שתשתיות הנמלים יפעלו בצורה מיטבית כך שהרציף יחכה לאנייה ולא להפך. זהו מהלך חשוב שיגביר את יעילות המשק, יקל על התעשייה המקומית ויתרום לחוסנה של כלכלת ישראל בתקופה מאתגרת זו״.
עוד הוסיף תומר כי ״אנו מקווים שהשלמת השיקום בצפון ובדרום תוביל להרחבת הפעילות הימית ולהגעת מטענים רבים יותר לישראל. אני מברך את השרים סמוטריץ, אמסלם וחה״כ ביטן שנרתמו לבקשתנו לקדם מהלך זה נגד כל המכשולים והעיכובים. זהו מהלך נכון ונדרש, ואנו מברכים על קידומו לטובת כלל המשק והתעשייה הישראלית״.