סמן V וריטס והמשלוח בדרך

החות'ים: התקיפות יימשכו רק נגד ספינות בבעלות ישראלית מלאה

החות'ים: התקיפות יימשכו רק נגד ספינות בבעלות ישראלית מלאה

החות'ים בתימן הודיעו כי ימשיכו לתקוף ספינות בבעלות ישראלית מלאה עד ליישום מלא של הפסקת האש בעזה, אך יפסיקו תקיפות על ספינות שאינן ישראליות
21.01.25 / 09:54
החות'ים: התקיפות יימשכו רק נגד ספינות בבעלות ישראלית מלאה
21.01.25
החות'ים: התקיפות יימשכו רק נגד ספינות בבעלות ישראלית מלאה

החות'ים בתימן הודיעו כי יפסיקו את התקפותיהם על ספינות שאינן בבעלות ישראלית מלאה, בעקבות הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס בעזה.

 

עם זאת, ארגון המורדים הבהיר כי ספינות בבעלות ישראלית מלאה או כאלה המשייטות תחת דגל ישראל ימשיכו להיות יעד להתקפות עד ליישום מלא של כל שלבי ההסכם. כמו כן, החות'ים הזהירו כי המשך מתקפות מצד ארה"ב ובריטניה נגד מטרות בתימן עלול להוביל לכך שאוניות בבעלות מדינות אלו יהפכו ליעדים לתקיפות.  

 

בהצהרה שפורסמה ביום ראשון על ידי "מרכז המבצעים ההומניטרי" – גוף שהוקם על ידי החות'ים בשנה שעברה ואחראי לניהול המתקפות הימיות – נמסר כי יוסרו ההתקפות על ספינות המופעלות על ידי חברות ישראליות, ספינות המפליגות לנמלים בישראל או ספינות הקשורות לארה"ב ולבריטניה. 

 

החות'ים ממשיכים להפעיל לחץ על הקהילה הבינלאומית, ובמיוחד על נתיבי השיט בים האדום ובים הערבי, במסגרת תמיכתם בפלסטינים בעזה. ההצהרה האחרונה מדגישה את כוונתם להמשיך ולשבש את הסחר הימי באזור עד להשגת מלוא דרישותיהם הפוליטיות. 

 

נזכיר שמאז נובמבר 2023, החות'ים ביצעו למעלה מ-100 תקיפות על אוניות סוחר, מה שהוביל לשינויי מסלול משמעותיים עבור אוניות הנעות בין אסיה לאירופה ולעלייה חדה בעלויות ההובלה הימית. למרות הצהרות החות'ים, חברות הספנות הגדולות ממשיכות לנקוט בזהירות ואינן ממהרות לחזור לשימוש בנתיבי הים האדום.  

 

אנליסטים בבנק ההשקעות Jefferies ציינו כי החות'ים רמזו על כוונתם להשהות את המתקפות, אך טרם התחייבו להפסקה מלאה, ולכן יש צורך בהפסקת אש יציבה וממושכת לפני שיחול שינוי ממשי בתנועת האוניות באזור.  

 

חברת הברוקרים Braemar פרסמה ניתוח לפיו לא צפויים שינויים מיידיים במסלולי ההובלה, וכי חזרת הספנות לים האדום תהיה הדרגתית. החברה ציינה כי פרמיות הביטוח לסיכוני מלחמה באזור זינקו בעקבות הסיכונים, ולמרות הפסקת האש, יידרש זמן רב עד שהמבטחים יעריכו מחדש את המצב ויפחיתו את העלויות הגבוהות.  

 

ההערכות הן כי חזרת התנועה הסדירה באזור הים האדום תתבצע בהדרגה על פני מספר חודשים ולא באופן מיידי, זאת בשל הצורך בהבטחת בטיחות הסחר הימי באזור הרגיש.