השביתה בנמלי החוף המזרחי והמפרץ של ארה"ב נמנעה בשבוע שעבר לאחר שהאיגוד הבינלאומי של עובדי הנמלים (ILA) והברית הימית של ארה"ב (USMX) הגיעו להסכם זמני על חוזה לשש שנים. עם זאת, צעדי המניעה שננקטו על ידי היבואנים והמשלחים כדי להיערך להשבתה אפשרית כבר יצרו שיבושים ועיכובים בשרשראות האספקה.
טרם ההגעה להסכם, יבואנים מיהרו להקדים משלוחים והשהו הזמנות חדשות, מה שגרם לעלייה בנפחי המטען בטווח הקצר ולהארכת זמני האספקה, כך נמסר מחברת השילוח C.H. Robinson. החברה ציינה כי הצפי הוא לעיכובים בנמלים מסוימים עד לסיום הטיפול בנפחי המשלוחים הגבוהים.
איגוד הקמעונאים הלאומי בארה"ב (NRF) מסר כי ההסכם הושג "ברגע האחרון", מה שגרם לרשתות הקמעונאות להקדים את יבוא סחורות האביב כדי להבטיח מלאי מספק למקרה של שביתה. עם זאת, נמסר כי הקמעונאים היו זהירים בבחירת הסחורות שיובאו מראש, דבר שעזר להקטין את העלויות הנוספות שנגרמו כתוצאה מהאמצעים המונעים.
נוסף על הקדמת המשלוחים, יבואנים פנו למקורות אספקה חלופיים והעבירו חלק מזרימת המטענים לנמלי החוף המערבי של ארה"ב, מסר בריאן פקולה, שותף בייעוץ שרשרת האספקה בחברת West Monroe. מהלכים אלו גרמו לעלייה ברמות המלאי, לזמני הובלה ארוכים יותר ולעלויות תחבורה גבוהות.
פקולה ציין כי ההשפעה תורגש בדוחות הכספיים, כאשר העלויות הגבוהות עלולות לפגוע ברווחיות ההחזר התפעולי ובתזרים המזומנים של החברות בטווח הקצר.
עיכובים צפויים במשלוחי קירור וחומרים מסוכנים
על פי חברת הלוגיסטיקה C.H. Robinson, משלוחי קירור וחומרים מסוכנים צפויים להיות מושפעים במיוחד עקב פעולות המניעה שנקטו חברות הספנות. עם עצירת פעילויות הרכבות בזמן המשא ומתן על ההסכם, משלחים עלולים להיתקל בעיכובים נוספים עד לחידוש השירותים.
בנוסף ללחצי המלאי בעקבות האיום על השביתה, יבואנים ממשיכים להעמיס מטענים נוספים כהיערכות לראש השנה הסיני ב-29 בינואר ולעליית מכסים אפשרית תחת הממשל החדש בארה"ב.
ההערכה בקרב גורמי מקצוע בענף, קיבולת ההובלה צפויה להישאר מוגבלת בטווח הקרוב בשל הביקושים הגבוהים.