ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, הודיעה היום כי תכנון שדה התעופה המשלים לנתב"ג יסתיים עד סוף 2025, עם עדיפות להקמתו בנבטים. זאת במסגרת הכנת הצעות חוק של חברי הכנסת רם בן ברק ואלמוג כהן לקריאה ראשונה. הוועדה פועלת להאיץ את הליכי התכנון, על רקע הצורך הדחוף בשדה נוסף שיסייע לעמוד בביקושים הגוברים לתעופה בישראל.
על פי ההצעה, עדיפות תינתן להקמת השדה בנבטים שבנגב, בשל היתרונות האסטרטגיים שלו, חיזוק הפריפריה הדרומית, וההזדמנות ליצירת כ-50 אלף מקומות עבודה חדשים. בנוסף, הדוח הכלכלי שהוצג לוועדה העלה כי עלות ההקמה הצפויה של שדה בנבטים נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים, לעומת כ-10 מיליארד שקלים להקמת שדה חלופי ברמת דוד שבצפון.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, ציינה כי משרד התחבורה פועל בתיאום עם משרד האוצר, אשר תקצב עד כה כ-20 מיליון שקלים להשלמת תכנון חלופת נבטים. רפרנט התחבורה במשרד האוצר, דניאל שוורץ, אישר כי הקצאה נוספת של 200 מיליון שקלים יועדה לכלל תכנון השדות בצפון ובדרום, כאשר החלופה הדרומית מתומחרת כפתרון הזול והיעיל יותר.
ח"כ רם בן ברק אמר בדיון כי הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד היא "בלתי אפשרית", לאור ההשלכות על היישובים הסמוכים, וקרא לממשלה לנקוט עמדה ברורה בעד הדרום. ח"כ אלמוג כהן הוסיף כי ראש הממשלה הביע תמיכה בפרויקט נבטים והנחה את הקואליציה לקדמו במהירות האפשרית.
נציגת משרד הביטחון בדיון ציינה כי קיימים עדיין אתגרים ביטחוניים בהקמת השדה בנבטים, אך המשרד נערך להציג חוות דעת מעודכנת בעקבות לקחי מלחמת חרבות ברזל. ראש אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, עדכנה כי עד שנת 2050 הביקוש לתעופה בישראל יעמוד על כ-80 מיליון נוסעים, וכי נתב"ג לבדו לא יוכל לספק מענה, מה שמחייב את הקמת השדה המשלים בהקדם.
יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, סיכם כי הצעת החוק תתוקן כך שהליכי התכנון יואצו ויסתיימו עד סוף 2025, תוך מתן עדיפות להקמת השדה בנבטים. ביטן הדגיש: "הגיע הזמן לסיים את הסחבת ולקבל החלטה – הנגב תחילה."