נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, צפוי לקבל החלטה דרמטית אשר עשויה לשנות את פני תעשיית הספנות העולמית, זאת בעקבות חקירה שביצע משרד הסחר של ארה״ב (USTR) על הדומיננטיות ההולכת וגדלה של סין בתחום בניית האניות.
על פי ממצאי החקירה, סין נהנית מיתרונות בלתי הוגנים, כולל עלויות עבודה מלאכותיות, גניבת קניין רוחני והעברת טכנולוגיה בכפייה. בתגובה, הומלץ להטיל עמלות כבדות על אוניות שנבנו בסין - עד 1.5 מיליון דולר לכל עגינה בנמל אמריקאי, לצד חיוב של 1 מיליון דולר לכל מפעיל של אנייה שנבנתה בסין. הציבור יכול להגיש את עמדותיו עד ה-24 במרץ, ולאחר מכן טראמפ יקבל החלטה סופית.
השפעה על תעשיית הספנות והמסחר הגלובלי
בנק ההשקעות Jefferies מעריך כי דמי הנמל החדשים ישפיעו משמעותית על מסלולי הסחר, כאשר חברות הספנות ייאלצו להעלות מחירים. לדוגמה, דמי עגינה של 1.5 מיליון דולר על אוניית מכולות טיפוסית (10,000 TEU) יגרמו לעלייה של 10% במחירי ההובלה בין סין לארה״ב.
ההשלכות אינן מוגבלות רק להובלת מכולות: עלות הובלת נפט גולמי מארה״ב לסין צפויה לזנק ב-18%, מה שיוביל להתייקרות מחירי הדלקים. לפי הערכות של ING, הצעדים עלולים לערער את אמון המשקיעים, לשבש שרשראות אספקה ולגרום לאי-ודאות כלכלית נוספת.
מלחמת סחר חדשה?
בזמן שסין מחזיקה כיום בכשני שלישים משוק בניית האניות העולמי, ארה״ב נותרה מאחור עם נתח זניח של 1% בלבד. ממשל טראמפ פועל לחיזוק תעשיית הספנות המקומית בעזרת שיתוף פעולה עם דרום קוריאה ויפן.
ממשלת סין גינתה את הצעדים המוצעים וטענה כי הם יפגעו ביצוא האמריקאי, יגבירו את האינפלציה הפנימית ויפגעו בעובדי הנמלים האמריקאים.
מאז שובו של טראמפ לבית הלבן לפני חמישה שבועות, הוא חולל מהפכה בסחר העולמי עם הטלת מכסים, מדיניות לחץ מקסימלי על איראן ויוזמות חדשות בתחום האנרגיה. אך אם יממש את המלצות ה-USTR, ייתכן שזה יהיה הצעד הדרמטי ביותר בתעשיית הספנות עד כה.
גורם בתעשייה סיכם זאת כך: ״במציאות של טראמפ 2.0, הניסיונות לחזות את שוק הספנות הפכו לכמעט בלתי אפשריים, בעודנו מחפשים ודאות בעולם של שינויים גיאופוליטיים, מסחריים וחברתיים״.