סמן V וריטס והמשלוח בדרך

לקראת שביתה בנמלי ארה״ב: חברות הספנות מתכוננות להיטלים כבדים

לקראת שביתה בנמלי ארה״ב: חברות הספנות מתכוננות להיטלים כבדים

חילוקי דעות על אוטומציה בנמלים מאיימים על המשך הפעילות התקינה בנמלי החוף המזרחי ומפרץ מקסיקו והסיכוי לשביתה החל מה-15 בינואר גובר. עמית חן, מנכ״ל יוניקרגו: כל יום שביתה יגרור שבוע של עיכובים בנמלים לאחר סיום השביתה
08.01.25 / 13:28
לקראת שביתה בנמלי ארה״ב: חברות הספנות מתכוננות להיטלים כבדים
08.01.25
לקראת שביתה בנמלי ארה״ב: חברות הספנות מתכוננות להיטלים כבדים

השיחות בין ארגון עובדי הנמלים בחוף המזרחי והמערבי בארה״ב לבין איגוד המעסיקים נמצאות בנקודת רתיחה. חילוקי דעות על אוטומציה בנמלים מאיימים על המשך הפעילות התקינה בנמלי החוף המזרחי ומפרץ מקסיקו.

 

מצד אחד, איגוד הסווארים הבינלאומי (ILA), המייצג את עובדי הנמלים בחוף המזרחי והדרומי של ארה״ב, מתנגד לאוטומציה מחשש לאובדן מקומות עבודה. ואילו מהצד השני של המתרס, ברית הספנות של ארה״ב (USMX), ארגון המייצג את המעסיקים בתעשיית הנמלים והספנות, כולל מפעילי נמלים, בעלי מסופים, קווי ספנות וחברות נמל אחרות לאורך החוף המזרחי והמערבי של ארה״ב, דוחף להתייעלות ושיפור הבטיחות באמצעות תהליכים מודרניים.

 

המגעים צפויים להתחדש ביום שלישי הקרוב (7 בינואר 2025), זמן קצר לפני פקיעת החוזה הנוכחי ב-15 בינואר, מה שמדגיש את הדחיפות שבהגעה להסכם. אם לא יושג הסכם עד המועד הסופי, קיימת אפשרות לשביתה כללית החל מ-16 בינואר 2025, מה שעלול לשבש את פעילות הנמלים הגדולים באזורי החוף המזרחי והמפרץ.

 

בתגובה לאיום השביתה, חברות הספנות נערכות להטלת היטלים חדשים בעקבות השיבושים הצפויים. ההיטלים עשויים לנוע בין 1,000 ל-3,000 דולר לכל מכולה, בהתאם למשך השביתה והשפעתה על פעילות הנמלים. עלויות אלו יתווספו לעלויות הקיימות של אחסון ועיכובים, ויכבידו על חברות היבוא והייצוא.

 

נזכיר כי שביתת סווארים בת שלושה ימים באוקטובר 2024 גרמה לשיבושים נרחבים, בעיקר בנמל ניו יורק וניו ג׳רזי. 24 אניות המתינו בתור להיכנס לנמל, כולל 19 אוניות מכולה שנשאו כ-35,000 מכולות יבוא. לקח שבועות רבים להתגבר על העיכובים ועלויות ההובלה הימית זינקו ב-15-20%, לצד עלויות נוספות עבור אחסון ועיכובים.

 

בשיחה שקיימה מערכת PORT2PORT עם עמית חן, מנכ״ל חברת יוניקרגו, חברת שילוח ישראלית מובילה הפעילה בשווקים בארה״ב וצפון אמריקה, הוא ציין שבמידה ולא יושג פתרון עד 15 בינואר והשביתה תימשך זמן ממושך, ההשלכות עלולות להיות חמורות עוד יותר. ״הערכה שלנו מדברת על כך שכל יום שביתה יגרור שבוע של עיכובים בנמלים לאחר סיום השביתה. בנוסף ראש השנה הסיני מתקרב ויש באופן טבעי גידול בהגעת מטענים לארה״ב מה שייצור כנראה עומס גם על נמלי החוף המערבי, בשילוב עם כך שהרבה חברות החליטו לשלוח לנמלים אלו כדי להימנע מהשביתה״.

 

לכן, הוסיף עמית חן, היערכות נכונה בחוף המערבי היא בעלת חשיבות כפולה. ״יש לשים לב שגם מחסני הקצה יחוו עומס ולא יוכלו כנראה לעמוד בקצב הנדרש וזה יגרור עיכובים בריקון מכולות והחזרת המכולות הריקות מה שיוביל לחיובי השהיות״.

 

״שביתה בת 7-10 ימים או יותר עשויה להוביל להמתנה של מאות אוניות בנמלי החוף המזרחי והמפרץ, עם עיכובים שעלולים להימשך שבועות. תחנות רכבת ומשאיות יתקשו להתמודד עם נפחי המטען המועברים מחדש, בעוד היטלים חדשים של חברות הספנות יכבידו משמעותית על הוצאות היבואנים והיצואנים״, סיכם עמית חן.

 

נדגיש שהמשא ומתן הקרוב בין הצדדים צפוי להיות קריטי במניעת שיבושים חמורים על שרשרת האספקה האמריקאית והעולמית.