מלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם מתחממת מחדש: אתמול (ב׳) נכנסו לתוקף מכסים חדשים שהטילה סין על מוצרים אמריקאיים, בעוד נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, הכריז אתמול כי בכוונתו להטיל מכס של 25% על כל יבוא של פלדה ואלומיניום לארה״ב. ההכרזה הרשמית צפויה להתפרסם היום. ״כל פלדה שמגיעה לארצות הברית תהיה כפופה למכס של 25%״, הצהיר טראמפ.
נזכיר כי מאז חזרתו לבית הלבן - לפני שלושה שבועות בלבד - הכריז טראמפ על שורה של מכסים, אך רבים מהם בוטלו או נדחו.
לארס ינסן, מנכ״ל Vespucci Maritime, חברת ייעוץ לענף הספנות, התייחס לעניין ברשתות החברתיות והמליץ לנקוט בזהירות: ״במצב הנוכחי, הצהרות כאלה צריכות להילקח בעירבון מוגבל, לפחות בכל הנוגע לשינויים פתאומיים בשרשרת האספקה ודפוסי הרכש. כפי שראינו בשבוע האחרון, לא רק הצהרות אלא גם צווים נשיאותיים בפועל נתונים לשינויים ולעיכובים מהירים״.
תגובת סין: מכסים חדשים על אנרגיה ותעשייה אמריקאית
בתגובה למכסים האמריקאיים של 10% על כלל היבוא הסיני, הודיעה בייג׳ינג על מכסים משלה: 15% מס גבול על יבוא פחם וגז טבעי נוזלי מארה״ב, לצד 10% מכס על נפט גולמי, מכונות חקלאיות ורכבים עם מנועים גדולים.
סין אף הגישה תלונה רשמית בארגון הסחר העולמי (WTO) בטענה כי המכסים האמריקאיים הם ״מפלים ומגנים יתר על המידה״ ומפרים את כללי הסחר הבינלאומיים.
השפעה גלובלית מוגבלת על הספנות
למרות המתיחות הגוברת, עד כה לא נרשם שינוי משמעותי בנפח הסחר הימי העולמי. על פי מחקר של Clarksons Research, המכסים האמריקאיים משפיעים על 67 מיליון טון מסחר בשנה, בעוד שסין מגיבה במכסים על 23 מיליון טון נוספים – מה שמסתכם בכ-0.7% מכלל הסחר הימי העולמי בטונות וב-1.4% במונחי מרחק/ טונאז׳.
המחקר גם מציין כי ההשפעה הישירה על מגזרי הספנות – אניות מטען כללי המשנעות פחם ומיכליות המשנעות נפט גולמי וגז טבעי – נותרת מוגבלת, עם פחות מ-1% מסך הסחר הגלובלי המושפע מהמכסים החדשים.