ענקית הספנות MSC וחברת ניהול ההשקעות הגדולה בעולם BlackRock רוכשות 80% מחטיבת הנמלים של CK Hutchison בעסקה בהיקף של 22.8 מיליארד דולר, שנחשבת לאחת העסקאות הגדולות ביותר בענף הנמלים העולמי.
העסקה כוללת 43 נמלים ב-23 מדינות, עם סך של 199 רציפים, ומסמנת שינוי כיוון משמעותי עבור קבוצת CK Hutchison, שהייתה מהחלוצות בתחום תפעול הטרמינלים הגלובליים.
העסקה אינה כוללת את פעילות Hutchison Ports Trust, שממשיכה לנהל נמלים בהונג קונג, שנזן ודרום סין, ואינה כוללת אף נכס נוסף בסין.
עם זאת, ההחלטה למכור את החזקותיה בנמלים ברחבי העולם מגיעה על רקע לחצים פוליטיים הולכים וגוברים, במיוחד עם חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן.
לפי דיווחים, הממשל האמריקאי הפעיל לחץ על CK Hutchison למכור את אחזקותיה בשני נמלים בפנמה בשל חששות גיאו-פוליטיים, ובמציאות של מלחמות סחר גוברות, החליטה החברה להתרחק מהענף.
MSC, באמצעות חטיבת TiL (בשמה המלא: Terminal Investment Limited), הייתה בשנים האחרונות אחת הרוכשות האגרסיביות ביותר בענף תפעול הטרמינלים, והעסקה הנוכחית הופכת אותה לאחד השחקנים הבולטים בשוק, לצד מפעילי הטרמינלים הגדולים בעולם.
נזכיר שחברת TiL זכתה בשנת 2015 במכרז להקמת נמל הדרום, והיא מפעילה אותו מאז שנת 2021 בהצלחה רבה.
דייגו אפונטה, נשיא MSC, אמר: "אנו מעריכים מאוד את צוות הניהול של Hutchison Ports, ואם העסקה תושלם, נשמח לצרפם למשפחתנו המורחבת. השקעה בנמלי Hutchison היא מהלך אסטרטגי משמעותי וארוך טווח."
לצד MSC, גם BlackRock, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הנמלים באמצעות חטיבת התשתיות הגלובליות שלה, שהשקיעה משמעותית בנכסים לוגיסטיים ברחבי העולם.
פרנק סיקס, אחד משני המנכ"לים המשותפים של CK Hutchison, ציין כי "מדובר בעסקה מהירה, דיסקרטית אך תחרותית מאוד, שבה התקבלו הצעות רבות מצד מתעניינים שונים". לדבריו, הערכת השווי של העסקה הייתה "משכנעת", והמשקיעים אכן הגיבו באופטימיות עם זינוק של 25% במניית CK Hutchison ביום רביעי.
Hutchison Ports הייתה מחלוצות ניהול הטרמינלים הגלובליים, כאשר התרחבה מעבר להונג קונג כבר בשנות ה-90, עם השקעות בנמלים ב- Felixstowe ו- Shenzhen. במשך שנים רבות החזיקה החברה בפורטפוליו הטרמינלים הגדול בעולם, לצד השקעות בתחומי הנדל"ן, הטלקומוניקציה והקמעונאות. עם זאת, במהלך שני העשורים האחרונים מעמדה בענף הצטמצם, וכיום היא מדורגת במקום השישי בעולם מבין מפעילי הטרמינלים הגלובליים.
עסקת הרכישה צפויה להשפיע על מערך הסחר הימי הגלובלי, שכן MSC, אשר מחזיקה מעתה בבעלות ישירה על רשת נמלים אסטרטגית, צפויה לבצע שינויים בתכנון נתיבי ההפלגה שלה, על מנת להעדיף עגינה בטרמינלים החדשים שבבעלותה.